Het indoor roeiapparaat

Weet je niet wat een ergometer is? Dat is dat roeiapparaat waar vaak niemand op zit. En als er iemand op zit te ploeteren, ziet het er vaak ongemakkelijk en zwaar uit. Mensen die naar de sportschool gaan, staan niet altijd te springen om dit apparaat en eigenlijk is dat hartstikke zonde: trainen op de ergometer is namelijk ontzettend effectief!

De ergometer is een apparaat dat voornamelijk door roeiers wordt gebruikt om hun lichaam te trainen. Het bootst de roeihaal bijna perfect na, zonder dat je in een roeiboot zit. Tijdens het trainen op de ergometer heb je met je voeten contact met de roeimachine, zit je op een soort bankje wat heen en weer kan bewegen en houdt je met je handen een hendel vast om een rad met weerstand op gang te brengen. Alle spieren tussen je voeten en de toppen van je vingers worden gebruikt voor de haal en daarom is deze manier van trainen één van de meest effectieve. Je traint voornamelijk je benen, maar pakt tegelijkertijd je arm-, schouder-, rug-, borst- en buikspieren mee en dat tijdens een cardiotraining! Met een beetje doorzettingsvermogen kan je zelfs krachttrainen op een ergometer.

Maar voordat je nu meteen op dat ding stapt en een potje gaat 'roeien' is het belangrijk dat je eerst de techniek een beetje doorkrijgt. Naast dat je er uiteindelijk harder van gaat, zal het ook helpen blessures te voorkomen. Als je te hard van stapel loopt op dit apparaat, zijn blessures namelijk onvermijdelijk. Kijk eens naar het volgende filmpje waarin alle aspecten van de haal worden uitgelicht: https://www.youtube.com/watch?v=uMnNt7B_HOU Dit kan op het begin allemaal wat overweldigend zijn, maar oefening baart kunst en na een paar keer trainen heb je de haal al snel onder de knie.

En wat voor trainingen doe je nou op een ergometer? Als je voor het eerst op een ergometer stapt is het raadzaam om eerst zo'n 10 minuten het een en ander uit te proberen om gevoel te krijgen voor het apparaat. Let ook op het scherm, want er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Rechtsboven staan het aantal halen per minuut. Roeiers houden dit tussen de 18-22 bij een normale, lange training en rond de 26-30 bij een korte en intensievere training.
  • In het midden staat de huidige gemiddelde 500 meter tijd; wattages en kcal verbruik zijn minder interessant op een ergometer. Richt op een tijd van onder de 2:30 voor vrouwen en op een tijd van 2:00 voor mannen. Houdt ook vooral je tijden bij, zodat je vooruitgang kan merken!
  • Andere getallen geven de afgelegde afstand in meters aan (onder), de verstreken tijd (boven), hartslag (midden-rechts) en de overall gemiddelde 500 meter tijd (derde rij van onder).

Nu weet je voldoende om op de ergometer te stappen en jezelf uit te dagen. Gegarandeerd dat je jezelf tegenkomt, want het apparaat kan je tot het uiterste drijven! Als laatste staan hieronder twee verschillende trainingen die je kan doen om te kijken wat je het beste ligt en uiteraard wat je het leukst vindt om te doen. Begin vooral rustig en bouw langzaam maar zeker op.

  • 2 x 15 minuten.          Rond de 20 halen per minuut en een gemiddelde 500 meter tijd van                               onder de 2:30 voor vrouwen en 2:10 voor mannen. Dit is een relatief                              lange en normale training.
  • 2 x 8 minuten.            Rond de 28 halen per minuut en een gemiddelde 500 meter tijd van                               onder de 2:00 voor mannen en 2:15 voor vrouwen. Dit is een korte                                 en intensieve training.