Meer spieren en minder vet

Er wordt al jaren aangenomen dat je oneindig veel cardio moet doen om van je lovehandels en andere vetten af te komen. Cardiotraining is het langdurig trainen op een bepaalde hartslag, vaak in een range van 60-70% van je maximale hartslag. De meest bekende sport is uiteraard hardlopen , maar er zijn nog veel meer vormen van cardio. Neem bijvoorbeeld een spinklas van een uur, 10 kilomter zwemmen of 50 baantjes schaatsen.

Maar cardio hoeft niet de beste of enige manier te zijn om vet te verliezen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat tijdens cardiotraining er maar 20-40% van je spierweefsel wordt aangesproken.

Dit komt erop neer dat je tijdens een lange cardiosessie maar relatief weinig spieren gebruikt ten opzichte van een krachttrain sessie in de sportschool. Erg zonde als je tijdens zo'n training 1,5 uur loopt te zwoegen. Maar wees niet getreurd, want er is een vorm van training waarbij je maar liefst 80% van je spierweefsel gebruikt en waardoor het vetweefsel als sneeuw voor de zon verdwijnt.

High Intensity Interval Training (HIIT) is een vorm van trainen waarin je binnen no-time spieren opbouwt en vet verliest. HIIT geeft je stofwisseling een kickstart en laat die tot wel 24 uur na de training op volle toeren draaien. Het is niet voor niets dat HIIT veel energie van je lichaam vereist. Ga voor de ultieme vetverbranding op de roeimachine zitten. Na een warming-up stel je het apparaat in op intervallen van 30 seconden met 1 minuut rust. Elke 30 seconden ga je voluit en tijdens de minuut rust blijf je heel rustig en langzaam door bewegen om weer op adem te komen. Herhaal dit zo'n 4-8 keer, totdat je 10-20 minuten bezig bent. Je zal helemaal kapot zijn, zeker als je het na een andere sessie doet, maar de resultaten zijn snel zichtbaar. Een mooie bijkomstigheid is dat het ook nog eens zorgt voor meer uithoudingsvermogen.

Ook voor de spieren is HIIT een geniale uitkomst. Het menselijk lichaam heeft twee belangrijke spiergroepen: fast twitch en slow twitch. De laatste zijn goed voor uithoudingsvermogen en de fast twitch spieren zorgen voor kracht en zijn ook groter. Niet alleen doet HIIT een beroep op beide spiergroepen, ook zorgt het voor de omzet van slow twitch naar fast twitch. Een sixpack komt op deze manier een stuk dichterbij. Vet verdwijnt immers snel en HIIT doet tevens een beroep op je buikspieren!

Als laatste is het raadzaam op je eten te letten. De HIIT vergt veel van je lichaam dus het kan geen kwaad wat extra koolhydraten binnen te krijgen. Eet twee extra boterhammen of schep een extra lepel pasta op, zodat je niet zonder energie komt te zitten. Het gevaar is namelijk ook dat je lichaam beroep gaat doen op je spieren om energie te krijgen. Dit komt door de oxidatieve stress van HIIT. Mocht je verder je spiergroei nog verder een boost geven, neem dan een halfuur voor je training aminozuren zoals BCAA tot je. Je spiergroei vermeert hierdoor met 42%!