Krachttraining en trainingsschema's.

Krachttraining biedt verschillende mogelijkheden voor de sporter: het verkrijgen van meer weerstand, de opbouw van kracht en het verbeteren van eventueel andere prestaties op het sportgebied. Het lichaam wordt versterkt en blessures kunnen zo worden voorkomen in de toekomst.

Over krachttraining

Het kan simpel worden uitgelegd – bij krachttraining wordt de kracht versterkt en het lichaam sterker gemaakt. Het draait hier om het lichaam als één geheel en niet het trainen van een enkele spiergroep. Krachtsporters trainen vaak het lichaam om bepaalde elementen te verbeteren – zo kan een schaatser door middel van krachttraining de beenspieren versterken. Wel bestaat er specifieke krachttraining, een trainingsvorm die zich focust op een specifieke beweging om sportprestaties te verbeteren. Dit is een vorm van krachttraining die voornamelijk wordt gebruikt onder specifieke en wat gevorderde sporters. Wanneer krachttraining al een tijd in het programma staat kan er worden gekozen voor een intensievere variant van oefeningen.

Krachttraining trainingsschema's

Voor een effectieve training is het verstandig zoveel mogelijk bruikbare informatie op te nemen in een krachttraining trainingsschema. Deze moet zo goed mogelijk passen bij de sporter. Bij het maken van het schema worden de spiergroepen, de oefeningen en de weken (of maanden) genoteerd. Er moet ook worden gedacht warming ups en cooling downs. Deze worden gedaan om het lichaam niet onverwachts direct te overbelasten. Oefeningen die in het krachttraining trainingsschema kunnen staan zijn bijvoorbeeld leg extensions, bankdrukken, lunges, (sumo) squats, optrekken, deadlifts en het gebruik van de crosstrainer (als cooling down). Hoeveel minuten deze oefeningen worden gedaan is afhankelijk van de sporter en hoe intensief hij of zij te werk wil gaan. De frequentie van de oefeningen staan ook in het schema, evenals de sets en reps. Omdat niet iedereen op dezelfde wijze sport is het slim al deze elementen aan te passen naar je eigen persoon. Wel is krachttraining het meest effectief wanneer er intensief aan wordt deelgenomen. Er zijn krachttraining traininsschema's voor beginners en gevorderden. Een schema werkt tevens motiverend. Wanneer op papier is vastgelegd wat de sporter elke maand wil hebben bereikt is het makkelijker deze 'belofte' na te komen. In de sportschool kunnen schema's worden gemaakt in samenwerking met de sporter, of men kan thuis op het internet zoeken naar schema's die werken. Ga bij dit laatste vooral op zoek naar schema's die daadwerkelijk passen bij jou als persoon – ga nu als beginner niet met de gevorderde variant van krachttraining beginnen.

De werking van krachttraining

Eén van de minst verrassende resultaten van krachttraining is de toename van spierkracht. Dit is waar de hele training veelal om draait; de versterking van het lichaam als een geheel. Door middel van het trainen van alle spiergroepen kan ook één specifieke spiergroep worden versterkt. Daarnaast neemt de spiermassa toe, worden boten en pezen versterkt en verlaagt de bloeddruk en het vetpercentage. Voor afvallers is krachttraining dus zeker een optie, al is krachttraining alleen waarschijnlijk niet voldoende. Voor het verbranden van vet moet krachttraining in combinatie met cardio worden gedaan. Een juist dieet is ook van groot belang. Bij opgelopen blessures is het mogelijk het genezinsproces te versnellen door middel van krachttraining. Lage rugklachten kunnen verminderen. Minder voor de hand liggende resultaten van krachttraining zijn een verbeterd zelfbeeld en een vermindering van angst en depressiviteit. Een gespierd lichaam is al sinds oudsher een duidelijk heersend schoonheidsideaal. Hieruit blijkt dat het maken van een krachttraining trainingsschema kan leiden tot een gezond lichaam én een gezonde geest.