Soorten Eiwitshakes

Eiwitshakes zijn er in verschillende soorten en maten. FitnessNL zet de verschillende soorten eiwitten die doorgaans in de winkel verkrijgbaar zijn op een rijtje. Ook behandelen we hoeveel gram eiwitten je per dag nodig hebt en wanneer je het beste je shake kan drinken.

Er zijn verschillende soorten eiwitshakes verkrijgbaar op de markt en de belangrijkste soort eiwit die hier vaak in zit is whey. Whey is een eiwit dat wordt verkregen bij het maken van kaas. De vloeistof bevat natuurlijke eiwitten, mineralen, vitaminen en serum eiwitten en wordt van koeienmelk gemaakt. De eiwitten zijn zeer geconcentreerd en zijn vaak ook geschikt voor mensen die lactose intolerant zijn, omdat het bijna geen vetten en lactose bevat.

De Whey die je in je eiwitshakes terug vindt worden in drie groepen onderverdeeld:

  • Whey concentraat
  • Whey isolaat
  • Whey hydroisolaat

Whey concentraat

Whey concentraat is de minst pure vorm van de drie verschillende soorten. Het eiwitgehalte is relatief laag ten opzichte van de isolaat en hydroisolaat, wat ook in de prijs is terug te zien. Omdat het minder puur is wordt het ook minder snel door het lichaam opgenomen. Verder is het een prima vorm van eiwit en zeer geschikt voor sporters.

Whey isolaat

Whey isolaat is een vele malen puurdere vorm en heeft een eiwitgehalte van rond de 90 procent. Het voordeel van een hoog eiwitgehalte is dat het sneller door het lichaam wordt opgenomen en daarom ideaal is om meteen na het sporten in te nemen. Zo zorg je ervoor dat het lichaam meteen van de benodigde eiwitten wordt voorzien om aan het herstel te werken. Zoals eerder gezegd is dit type eiwit ook geschikt voor mensen die lactose intolerant zijn.

Whey hydroisolaat

Whey hydroisolaat is de aller puurste vorm van eiwitten die op de markt te krijgen is. Bijzonder aan dit type eiwit is dat het niet verteerd hoeft te worden door het lichaam. Het kost dus geen energie wanneer je dit supplement gebruikt en alle belangrijke stoffen uit de eiwitten kunnen rechtstreeks naar de spieren vervoerd worden. Een nadeel van dit type eiwit is dat het vaak een bittere smaak die vrijkomt bij het verkrijgen van de eiwit. Dit type eiwit is tevens een flink stuk duurder can concentraat en isolaat.

Hoeveel gram eiwitten je per dag nodig hebt verschilt nogal. Mensen die niet sporten hebben minder dan 1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig, waar mensen die intensief sporten en aan krachttraining doen al snel bijna 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig hebben. De vuistregel is als volgt:

  • Niet sporter:               0.8 gram per kilo lichaamsgewicht
  • Duursporter:               1.3 gram per kilo lichaamsgewicht
  • Krachtsporter: 1.7 gram per kilo lichaamsgewicht

Val niet in de valkuil door vele malen meer eiwitten per dag tot je te nemen. Het heeft niet alleen geen zin, het kan zelfs schadelijke effecten hebben op je lichaam. Een teveel aan eiwitten wordt allereerst opgeslagen als vet en zorgt ervoor dat je nieren overuren draaien om de verschillende stoffen af te voeren. Verder zorgt een overschot aan eiwitten voor een lager testosteron gehalte wat zowel je fysieke prestaties als je spiermassa flink naar beneden kan halen.

De shakes kan je nuttigen wanneer je wil. Heb je een lange training voor de boeg en wil je je lichaam van voldoende eiwitten voorzien? Neem dan ongeveer een uur van tevoren een shake. Wil je snel herstellen na je training? Neem dan meteen na je training een shake in combinatie met een banaan voor de snelle koolhydraten. Je kan uiteraard ook een shake bij je ontbijt nemen, of vlak voor het slapen gaan, om je lichaam gedurende de dag of nacht te voorzien van de benodigde eiwitten.