Crosstrainer schema's.

Het is bij gebruik van fitnessapparaten handig een schema te maken met daarin de nodige informatie voor het trainen. In een schema bevindt zich onder andere de verschillende oefeningen en de spiergroepen die kunnen worden getraind.

Over de crosstrainer

Bij het fitnessen kan men makkelijk gebruik maken van de crosstrainer. Dit is een apparaat waarmee het gehele lichaam kan worden getraind, voornamelijk gefocust op het opbouwen van een goede conditie. Het gebruik van de crosstrainer is simpel; de voeten moeten op voetstukken worden geplaatst die heen en weer kunnen worden geschoven. Om het evenwicht niet te verliezen houdt men zich vast aan de handvaten. Het belangrijkste onderdeel van het apparaat is het vliegwiel, dat wordt aangedreven wanneer de voetstukken worden gebruikt. Hoe zwaarder dit vliegwiel is, hoe soepeler de oefeningen verlopen en hoe veiliger deze in principe is. Bij veel crosstrainers kunnen de standen van de pedalen worden aangepast naar de keus van de sporter. Op deze manier kan de sporter varieteit aanbrengen in de oefeningen. De crosstrainer kan thuis worden gebruikt – zo kan er vanuit huis aan de conditie worden gewerkt en vet worden verbrand. Ideaal voor mensen die graag tijd thuis willen doorbrengen, maar toch willen werken aan de conditie.

Crosstrainer schema's

Wanneer men aan de slag gaat met fitnessapparaten is het handig een goed overzicht te hebben van wat men wil doen qua oefeningen en de opbouw van conditie. Een crosstrainer schema zorgt voor een effectieve en efficiënte manier van afvallen. In het crosstrainer schema kunnen de tijden worden ingevuld die men wil besteden op het apparaat. De verschillende standen van de crosstrainer kunnen worden versteld tijdens de workout, waardoor er een opbouw kan ontstaan. Zo kan men 5 minuten sporten in een gemiddelde stand ter opwarming, die men opbouwt naarmate de tijd verstrijkt. Door het maken van een crosstrainer schema kun je er als sporter tevens voor zorgen dat er minder snel verveling toeslaat. Het werkt als een geheugensteun voor een goede, rechte houding, het opmeten van de hartslag en zorgt ervoor dat een beginner niet over zijn of haar grens gaat tijdens het trainen. Tijdens het maken van een schema moeten de mogelijkheden van de specifieke crosstrainer in acht worden genomen – denk hierbij aan de standen (niveaus), de rotaties per minuut (en hoe dit wordt gemeten) en eventueel hartslagmeters.

De werking van de crosstrainer

Eén van de belangrijkste aspecten van de crosstrainer is het feit dat het hele lichaam getraind wordt tijdens de workout. Dit betekent dat er relatief veel vet en calorieën mee worden verbrand. De conditie van het hart en de longen worden verhoogd, waardoor het apparaat populair is bij oefeningen voor de cardio. Het boven – en onderlichaam worden getraind bij gebruik van de crosstrainer. Een paar keer per week aan de slag met het apparaat verhoogt direct de conditie. Tijdens de oefeningen kan er worden afgewisseld tussen het voor – en achterwaarts bewegen van de voetstukken. Deze afwisseling in beenbeweging resulteren in een aantoonbare verbranding aan calorieën. Beenspieren worden uiteraard versterkt, evenals het hart. Het apparaat laat de sporter grenzen verleggen met elke sessie. Het heeft verder een vrij lage impact op het lichaam.