Cardio training.

Bij cardio training wordt het uithoudingsvermogen getraind met als doel de grenzen van het vermogen van het lichaam te verleggen. Cardio is populair onder mensen die willen afvallen en kan heel effectief zijn wanneer de verschillende oefeningen correct worden uitgevoerd en met regelmaat worden herhaald. Er is een uitgebreid scala aan activiteiten mogelijk.

Wat is cardio?

Cardio draait voornamelijk om intensiteit. Het is een fitnessvorm waarbij de mogelijke activiteiten worden afgestemd op de hartslag, die van te voren wordt opgemeten. De intensiteit van oefeningen moet hoog liggen om een positief effect te hebben op het lichaam; deze wordt aan het werk gezet. Tijdens het trainen van cardio wordt de conditie opgebouwd en is het doel vaak afvallen – hierbij moet een goed dieet worden gecombineerd met de training. Hoe intensief er moet worden getraind voor een goed resultaat hangt af van de hartslag van de sporter. Cardio is een fitnessvorm die regelmatig moet worden herhaald en rustig dient te worden opgebouwd. Verschillende apparatuur kunnen bijdragen aan een goede cardio training – hieronder vallen loopbanden, roeitrainers en hometrainers. Deze bevinden zich uiteraard in de sportschool maar kunnen ook worden aangeschaft voor een goede workout vanuit huis.

Cardio training

Het scala aan activiteiten dat cardio biedt is uiteenlopend; het kan thuis worden uitgevoerd, in de buitenlucht maar ook zeker in de sportschool. Voorbeelden van de verschillende cardio trainingen zijn hardlopen, fietsen en conditietraining. Bij cardio training in de sportschool is het handig te kiezen voor goede begeleiding. Deze helpt het resultaat te boeken dat de sporter voor ogen heeft en kan de juiste oefeningen aanraden. Bij een lage intensiteit tijdens de oefeningen wordt het lichaam te weinig geprikkeld om resultaat te bieden. Er wordt aangeraden een intensiteit van zo'n 80-85% van de maximale hartslag te bereiken. Lange, simpele trainingen boeken weinig resultaat. Het populaire hardlopen is een vorm van cardio die voor een groot uithoudingsvermogen zorgt, maar op zichzelf weinig vet doet verbranden. Ook moet er op blessures worden gelet; deze kunnen bij hardlopen ontstaan bij de gewrichten in de knieën en enkels. Wanneer men begint met cardio training is het dus verstandig een rustige opbouw te maken voordat de intensiteit van de activiteiten wordt verhoogd. Zo wordt ook de conditie en het uithoudingsvermogen getest en verlengd. Het kan handig zijn een trainingsschema te maken, waarin de informatie over de sporter en de activiteiten wordt opgenomen. Zo zal de sporter zijn of haar gewrichten minder snel overbelasten en is cardio training het meest effectief.

De werking van cardio training

Zowel jong als oud kan deelnemen aan de activiteiten die cardio biedt. De oefeningen zijn vaak zeer intensief, waardoor het ideaal is voor het verbranden van vet. Ook wordt het uithoudingsvermogen getest en versterkt. Bij cardio wordt er niet gewerkt aan spierkracht maar ligt de focus op de longen en bloedvaten. Belangrijk is de cardio training te beoefenen op de correcte intensiteit. Deze lat moet hoog liggen om daadwerkelijk resultaat te geven. Na afloop van cardio training stopt de vetverbranding en moet men bedenken dat de verloren calorieën niet alleen bestaan uit lichaamsvet.