Calorieverbruik met spinning.

Voor de mensen die liever binnenshuis blijven als het gaat om sporten bestaan er sportscholen, thuis oefeningen en de aanschaf van eigen apparaten. Een populaire sport onder de mensen die graag willen bewegen maar toch voldoende tijd thuis willen doorbrengen is spinning; een workout op een hometrainer met verschillende routines en snelheden.

Wat is spinning?

Spinning is een sport met een interessante geschiedenis. De bedenker van de sport, Jonathan Goldberg, was een fietser die de eerste stationaire fiets voor spinning bedacht toen hij trainde voor een marathon en meer tijd bij zijn vrouw wilde doorbrengen gedurende deze periode. Het werd een succes onder vrienden en familie en uiteindelijk groeide spinning uit tot een belangrijk onderdeel in de fitness. Vandaag de dag kan men meedoen aan lessen in fitnesscentra, op eigen houtje meedoen in de sportschool of een hometrainer in huis plaatsen en vanuit huis meedoen aan spinning. Het apparaat kan worden aangepast naar ieders wil, met verschillende posities en niveaus als het gaat om de oefeningen. Er zijn verschillende standen en moeilijkheden op de hometrainer mogelijk.

De werking van spinning

Belangrijk om in acht te houden bij spinning is dat men zelf de moeilijkheidsgraad van de oefening kan bepalen. Zo kan de weerstand van de hometrainer worden aangepast, waarbij een grotere weerstand in een zwaardere opgave resulteert. Een zwaardere training zorgt voor meer spierkracht. De sport staat bekend om het positieve effect dat het op het hart en longinhoud heeft. Ook verhoogt spinning uiteraard de conditie. Men kan rekenen op een beter uithoudingsvermogen, wat van pas kan komen bij eventuele andere sporten. De spieren worden getraind en elastisch. Spinning is er dus voornamelijk voor het kweken van spierkracht en fitheid. Het zorgt voor een gezonder lichaam in de toekomst en een langer uithoudingsvermogen bij het sporten in het algemeen.

Calorieverbruik tijdens spinning

Bij een normale workout op de hometrainer kan men rekenen op een calorieverbruik van zo'n 170 – 235 calorieën per kwartier. Dit aantal is uiteraard afhankelijk van het gewicht; bij een gewicht van 60 kilogram verliest men zo'n 175 calorieën, 70 kilo resulteert in een verlies van 205 en bij 80 kilo kan men rekenen op een calorieverbruik dat rond de 235 calorieën per 15 minuten ligt. Spinning staat hierdoor redelijk hoog op de lijst aan activiteiten als het gaat om het calorieverbruik. Een gemiddelde spinles is goed voor de verbranding van zo'n 400 tot 600 calorieën. Wanneer men de lat hoger durft te leggen en zichzelf dus meer weerstand oplegt wordt er een hogere conditie opgebouwd en bestaat er de mogelijkheid dit in een hoger calorieverbruik te resulteren.

Voor wie is spinning?

Eén van de beste aspecten van de sport is het feit dat het geschikt is voor iedereen. Zowel jong als oud en man of vrouw kan deelnemen aan de oefeningen op de hometrainer. Dit valt deels te wijten aan een cultuur waarin fietsen voor iedereen als heel normaal wordt beschouwd. Vanaf jongs af aan leert men vaak de techniek en deze kan vervolgens worden toegepast tijdens het spinning. Bovendien biedt spinning de mogelijkheid de deelnemer zelf zijn of haar niveau te laten bepalen, waardoor iedereen op een eigen tempo en moeilijkheidsgraad mee kan doen.