Vetverbranding bij buikspieroefeningen.

Een gespierde buik, ook wel bekend als 'wasbord' of 'sixpack'. Hoe komt men hieraan? Trainen. Het trainen van de buikspieren is een populaire bezigheid onder de sporters die gefocust zijn op een strak, gespierd uiterlijk. Maar hoe gaat dit in zijn werking en wat doet het voor de vetverbranding?

Buikspieroefeningen algemeen

Buikvet kan niet worden weggetoverd, hoewel veel mensen dit wel zouden willen. Vetverbranding door middel van buikspieroefeningen vergt tijd, energie en veel doorzet – en uithoudingsvermogen. Bovendien kan het op een totaal verkeerde manier worden aangepakt; zo laat krachttraining de buikspieren groeien zonder het vet te verbranden. Het vetlaagje blijft dus alsnog bestaan. Een stevige, platte buik is een heersend schoonheidsideaal. Het trekt de aandacht en wordt graag gezien. Mooie buikspieren zijn een toonbeeld van kracht en stralende gezondheid, dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Het hebben van mooie buikspieren geeft mensen vaak een beter zelfbeeld. Ook zijn buikspieren vrij makkelijk te trainen; er zijn niet per definitie apparaten voor nodig en veel oefeningen kunnen thuis worden uitgevoerd. Er ligt veel focus op het trainen van de onderbuik, een plek waar vet moeilijk weg te krijgen is. Een sixpack wordt pas zichtbaar wanneer een zeker laag vetpercentage wordt bereikt. Het is dus belangrijk om ook eetgewoontes in acht te nemen wanneer men een strakke buik wil kweken.

Vet verbranden met buikspieroefeningen

Omdat de onderbuik een plek is waar vet zich snel ophoopt en moeilijk wegraakt is het trainen van de onderbuik een van de belangrijkste aspecten bij buikspieroefeningen. Vetverbranding vindt plaats door oefeningen op regelmatige basis uit te voeren. Het gewenste resultaat moet immers niet alleen worden bereikt maar ook behouden. De onderbuikspieren zijn lastig te trainen en versterken, maar het is uiteraard niet onmogelijk. Er zijn verschillende oefeningen waarmee het gewenste resultaat kan worden bereikt; voorbeelden hiervan zijn double leg lifts, alternating leg walks en double leg reverse crunches. Al deze oefeningen kunnen thuis (of in de sportschool) op een matje worden uitgevoerd. De buikspieroefeningen vereisen een aantal herhalingen om de vetverbranding te stimuleren. Het doen van de oefeningen is intensief en moet in combinatie worden gedaan met een vetarm dieet om te leiden tot vetverbranding. 'Lokale' vetverbranding is niet mogelijk – naast het doen van buikspieroefeningen moeten andere spiergroepen worden getraind.

De werking van buikspieroefeningen

De buikspieren zijn een relatief kleine spiergroep. Het trainen van slechts deze spiergroep boekt dus weinig resultaat. Met het oog op een wasbordje moet eerst het overtollige vet worden verbrand. Deze vetverbranding vindt plaats door naast buikspieroefeningen ook grotere spiergroepen te trainen (denk aan de rug of benen). De buikspieroefeningen kunnen met deze trainingen worden gecombineerd. Een platte, gespierde buik start bij cardio. Om dit te realiseren kan vetverbranding plaatsvinden door middel van platte buik oefeningen. De buikspieroefeningen zorgen voor de toename van spiermassa's. De buikspieren moeten regelmatig worden getraind voor het behoud van kracht. Het is verstandig meerdere keren in de week aandacht te besteden aan buikspieroefeningen naast een vetarm dieet. Wel moeten er rustperiodes tussen de verschillende activiteiten in worden gelast om de spieren niet te overbelasten. Spieren hebben hersteltijd nodig om zich te ontwikkelen in de positieve zin.