Blijf in shape tijdens de zomer

De zomer is er weer en howel het in Nederland niet altijd super weer is kan er nog altijd vaak genoeg gebarbecued en tot laat in het park gedronken worden. Nu heb je uiteraard het hele jaar hard getraind om er goed uit te zien; elke dag na je werk de sportschool in of een paar baantjes zwemmen. Je kan met een gerust hart je zwembroek of bikini aantrekken! Maar met het lekkere weer nemen alle verleidingen toe en zeker wanneer je vakantie hebt kan de motivatie om goed te blijven eten en sporten wel eens wat minder worden. Maar wees niet getreurd, dit is helemaal niet erg! Het is belangrijk om te genieten en je niet teveel druk te maken over dat ene biertje of wijntje. Wel zijn er een paar dingen waar je rekening mee kan houden om je afgetrainde lijf te behouden.

Blijf vooral bewegen. Je hoeft niet je normale schema aan te houden, maar zorg wel dat je geregeld aan je lichaamsbeweging komt. Dit kan al door simpele dingen als wat baantjes te zwemmen (het is immers lekker weer) of door overal de fiets te pakken en stukken te wandelen. Mocht je nu activiteiten plannen zoals fietsen en hardlopen, probeer dan eens een hoge intensiteit training ervan te maken. Het voordeel van zo'n training is dat je vetverbranding een enorme boost krijgt in de 24 uur na de training. Een voorbeeld van zo'n training is 30 seconden maximaal gaan om vervolgens 30-60 seconden rust te nemen. Doe dit voor 10-20 minuten en vooral niet te lang. Luister naar je lichaam en neem extra rust tussen de sets wanneer je duizelig begint te worden.

Eten en drinken tijdens deze periode is voor de meesten het lastigst. Alcohol wordt in de zomer veelvuldig genuttigd en als je aangeschoten raakt vergrijp je je ook snel aan borrelhapjes, chips en worst. Het vergt enige zelfcontrole, maar probeer met name de versnaperingen tijdens het drinken te vermijden. Zo wordt je niet zo snel puffy en valt het mee hoe snel je van afgetraind naar chubby gaat. Let er wel op dat je het niet op een zuipen zet na een intensieve workout. Fitnessen na een avondje stappen is ook niet zo'n goed idee, want de meeste mensen blijven uiteindelijk gewoon lekker in bed wanneer ze brak zijn. Schrik verder ook niet als je je een keer laat gaan en blijf op je eten letten. Maak niet de fout door je vervolgens helemaal te laten gaan onder het mom van “ik ben toch al een keer de fout in gegaan”.

Als laatste kan het helpen kleine doelen te stellen in de vakantie. Plan twee keer fitness in of een leuke fietstocht. Kijk of je een halve kilo af kan vallen om zo wat extra motivatie te krijgen. Maar blijf realistisch en luister naar je lichaam. Ben je erg moe, neem dan wat rust en eet wat extra. Niet alles wat je extra eet komt er meteen aan in de vorm van vet. Som